Musiikkisuositus: W.A.S.P; I Wanna Be Somebody

Graafinen suunnittelu: Lasse Kangasmaa
SPECTAPOLIKSEN PATSAAT
AVARUUSLAIVUE, LIIKAVARVAS JA MUUTAMA MUU JULKINEN VEISTOS VUOSITUHANNEN VAIHTEESSA
Väitöspäivä: 26.11.2015
Tutkimuskohde
Tutkimusalueenani on suomalainen julkinen veistotaide ja sen lähialueet, kuten paikkasidonnainen taide ja ympäristötaide. Tutkimukseni pääasiallisina kohteina ovat Markus Copperin vuonna 2000 valmistunut Big Bang Echo, Kimmo Schroderuksen Hyöky (2004– 2006) sekä Pekka Jylhän Ilmestys (2000) ja My Way (2012). Aineistona käytän edellä mainittujen taiteilijoiden haastatteluja sekä teoksia itsessään. Lisäksi aineiston osan saavat kuvanveistäjä Stefan Lindforsin veistos Aurinkotuuli (1999) sekä HC Bergin 2010 Tampereelle valmistunut veistos Valon kehrä.
Selvitän tässä tutkimuksessa, ovatko julkisen tilan muuttuminen, julkisen taiteen kokeminen ja taiteesta käyty diskurssi vaikuttaneet julkisen taiteen esitystapaan. Näkökulmani on yhteisöllinen, ei katsojaan yksilönä keskittyvä (Wahlbeck 2009, 3). Näin tutkimukseni palautuu osaksi nykytaiteen diskurssia ja tuottaa sanallistettua tietoa osaksi sitä.
En paneudu syvällisesti taiteilijoiden henkilöhistoriaan. Pyrin keskittymään jokaiseen tutkimukseni kohteena olevaan taideteokseen erikseen ja niistä tehtyihin tulkintoihin sekä merkitystenantoihin. Näitä tulkintoja ovat tässä tutkimuksessa taiteilijoiden haastatteluista saadut kommentit, yhteisön tulkinnat taideteoksista, joukkoviestintä ja käyttämäni kirjallisuus.
Tutkimustapa
Analysoin julkiseen taiteeseen kohdistuvia merkityksenantoja relatiivisen estetiikan ja gadamerilaiseen hermeneutiikkaan pohjautuvan tulkintaperinteen avulla sekä pyrin suhteuttamaan ne nykytaiteen diskurssiin. Keskeisessä osassa tutkimuksessani on dialogi taiteilijoiden kanssa, mutta myös teoreettisen lähdeaineiston ymmärtäminen.
Hermeneuttinen asenne tulee tutkimuksessani esille kuvallisen aineiston tulkinnassa ja analyysin päätelmissä, jolloin saadut tulkinnat uudesta tiedosta ja sen merkityksistä voidaan koota yleisempää puhetapaa tai tiedonalaa vastaaviksi ja soveltaa tai sovittaa yleisempään nykytaiteen diskurssiin.
Tutkimuksen tarkoitus
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa ja sanallistettuja välineitä julkisen taiteen tarkasteluun. Tuon esille niitä merkityksiä, joita ilmenee, mutta joista ei välttämättä puhuta. Asemoin julkisen veistotaiteen uudella tavalla avatessani diskurssia, jolla julkista taidetta hallinnoidaan. Tavoitteenani on vahvistaa käsitystä, että veistotaide kaikkine paradigmanmuutoksineen on yksi nykytaiteen dynaaminen osa. Tällöin tutkimuksesta voi olla apua julkisen taiteen sanallistamisessa ja sitä voidaan hyödyntää jatkossa osana nykytaiteen diskurssia.
Comentarios